Wiecie, jak to jest z planami. Niby raz w tygodniu, ale chyba jednak dwa razy w tygodniu... Jednak te projekty są tego warte! Nie powiecie, że nie. A Prima Aprilis, jest warty oderwania się od żartów i wysłuchania czegoś ważnego.
Stała data: w piątek o godzinie 17:00,
Stała data: w piątek o godzinie 17:00,
przeglądamy młodzieżową aktywność społeczną.
Wiktoria Trebuniak
#bonusowy projekt 2
Generacja Zmian: motywacja i wyzwania w realizacji projektu młodzieżowego
Czym jest Generacja Zmian? Najpierw pomysłem wydającym się kompletnie nieosiągalnym, potem: godzinami pracy włożonej w pisanie artykułów, spotkania z partnerami i promocję na social mediach. Dziś natomiast jest to już niemal sfinalizowany projekt ośmiu uczniów V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie realizowany w ramach ogólnopolskiej praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii, dzięki któremu powstała internetowa baza wiedzy i inspiracji w postaci strony internetowej, kanału na platformie YouTube i podcastu.
Generacja Zmian została zrealizowana w ramach pierwszej ogólnopolskiej olimpiady praktycznej Zwolnieni z Teorii - internetowej platformy do wdrażania w życie nawet najbardziej szalonych (czy może: innowacyjnych) pomysłów na projekty społeczne. Dzięki zamieszczonym na stronie poradnikom z marketingu, digital skills i zarządzania oraz wsparciu mentora uczestnicy otrzymują wszystkie narzędzia potrzebne do urzeczywistnienia swojego pomysłu i przez kolejne tygodnie przechodzą wszystkie etapy realizacji projektu młodzieżowego. Jako Generacja Zmian problemy staraliśmy się nazywać wyzwaniami i sprawnie rozwiązywać: czasem zrozpaczeni pisaliśmy kolejne maile do naszego mentora z pytaniami o najbardziej nawet oczywiste rzeczy, kiedy indziej musieliśmy improwizować na spotkaniach z partnerami, ale dzisiaj jesteśmy już pewni, że choć nie było łatwo, było warto!
INICJACJA
Inicjacja Generacji Zmian była okresem, w którym nie brakowało nam motywacji: mieliśmy setki pomysłów na minutę, z których każdy wydawał się równie warty rozważenia; wiele razy kompletnie zmienialiśmy swoją koncepcję i dookreślenie konkretnego celu naszego projektu wydawało nam się naprawdę trudne, bo nie chcieliśmy ograniczać się do jednej grupy docelowej - nasze ambicje były o wiele większe! Musieliśmy poświęcić wiele godzin na przedyskutowanie, czym dokładnie chcemy się zajmować i ustalenie wspólnej wersji Generacji Zmian, będącej połączeniem wszystkich poprzednich pomysłów i efektem wielu burz mózgów.
PLANOWANIE
W etapie planowania mieliśmy już o wiele większą samoświadomość i wytyczyliśmy bardzo jasne, mierzalne cele, które chcieliśmy osiągnąć do końca marca. Zgodnie z regułami olimpiady ustaliliśmy kilkanaście deadline’ów, które przypominały nam o tym, że nasz czas nie jest nieograniczony - i powoli zaczynaliśmy wysyłać pierwsze nieśmiałe maile z pytaniem o współprace i szukać inspirujących historii, które chcielibyśmy opowiedzieć na łamach naszej internetowej gazety. Poziom naszej motywacji wciąż był wysoki, bo wiedzieliśmy już, co dokładnie chcemy osiągnąć i jakich narzędzi zamierzamy użyć, ale pojawiały się przed nami kolejne problemy: obawialiśmy, czy uda nam się trafić do 6000 beneficjentów, co jest jednym z warunków uczestnictwa w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii w formacie kampania społeczna, spotykaliśmy się też z wieloma odmowami. Pierwszy partner, który zgodził się na bezpłatne wydrukowanie dla nas 50 plakatów promujących nasz projekt, to krakowska drukarnia Gomeo i był to niesamowity moment, w którym wysyłane w eter dziesiątki maili zaczęły przynosić realne efekty.
Finalnie zdecydowaliśmy też, do kogo kierujemy nasz projekt i postanowiliśmy, że grupą beneficjentów, na której skupimy się najbardziej, będą licealiści, którzy chcą działać społecznie, lecz potrzebują konkretnych informacji, w jaki sposób i gdzie mogą się zaangażować. Postanowiliśmy więc regularnie ogłaszać, jakie fundacje i stowarzyszenia potrzebują rąk do pracy w formacie, który nazwaliśmy #wZMIANKI i używać naszej strony jako platformy do opowiadania inspirujących historii o tym, jak angażują się nasi rówieśnicy. Sprecyzowanie naszego celu i grupy docelowej było jednym z najważniejszych elementów naszego projektu i pozwoliło nam działać w sposób przynoszący realne rezultaty.
REALIZACJA
Kiedy zaczęliśmy stawiać pierwsze kroczki jako Generacja Zmian i stworzyliśmy stronę, byliśmy pełni entuzjazmu jak nigdy, ale kolejne tygodnie szybko ostudziły nasz zapał i sprowadziły na ziemię: kolejni potencjalni partnerzy nie odpisywali na maile, aktywiści, którzy zobowiązali się do napisania artykuł o swojej działalności społecznej nie dotrzymywali deadline’ów, a osiągnięcie zadowalającego nas zasięgu na social mediach w sposób organiczny okazało się trudne i czasochłonne. Odnieśliśmy też jednak pierwszy znaczący sukces: otrzymaliśmy grant Central Europe FLEX-Ability Workshop, którzy w ogromnym stopniu ułatwił nam dalszą pracę i zmotywował do dalszej pracy.
Nasza strona już istniała i z kolejnymi tygodniami pojawiało się na niej coraz więcej artykułów. Tworzoną przez nas internetową bazę wiedzy podzieliliśmy na pięć sekcji, takich jak polityka młodzieżowa, wolontariat, aktywizm klimatyczny, debaty oraz kultura i sztuka. Nasze pierwsze wpisy dotyczyły Fundacji AllIn, European Youth Event 2020, historii debat, Fundacji Edukacyjnej Nausika zajmującej się storytellingiem i tego, jak zacząć swoją przygodę z pomaganiem. Powoli znajdowaliśmy kolejnych partnerów: Fundację AllIn, Nausikę czy Paulinę Pietrzykowską. Dzięki wsparciu Europe4Youth, które udostępniło nam sprzęt, mogliśmy też stworzyć pierwszy odcinek naszego podcastu i za pośrednictwem Broadcasting Europe dotrzeć do nowych beneficjentów.
Nasz projekt powoli się rozpędzał i w przeciągu lutego i marca zdarzyło się tak dużo, że czuliśmy się nie tylko szczęśliwi i dumni, ale też ogromnie zmęczeni. Spotykaliśmy się z potencjalnymi partnerami, otrzymaliśmy patronat stowarzyszenia Demokracja w Praktyce i European Youth Parliament, zaczęliśmy pojawiać się w mediach, w tym w radiach i w Onecie; i - przede wszystkim - coraz więcej pisaliśmy: o teatrze, edukacji domowej, kulturalnym hackatonie, turnieju debat ekologiczno - klimatycznych, Termokawie i Zupie na Plantach, Krakowskim Parlamencie Młodzieży czy Changemakers Camp… Stworzyliśmy też pierwszy film - sondę badającą zaangażowanie społeczne krakowskich licealistów, zaczęliśmy otrzymywać oferty współpracy od kolejnych fundacji i mnóstwo pozytywnego feedbacku.
Ten moment, będący punktem kulminacyjnym naszego projektu, przyniósł nam zarówno niesamowite efekty, jak i ogromny spadek motywacji. Zaczęliśmy tonąć w mailach, umawiać się na kilka spotkań z partnerami tygodniowo i z każdego wychodzić w kolejnymi propozycjami współpracy, mieć coraz więcej pomysłów na wartościowe artykuły, ale musieliśmy nauczyć się ustalać priorytety, nie zgadzać się na każdą ofertę i na bieżąco aktualizować swoje cele. Zaczęliśmy o wiele bardziej świadomie dobierać osoby do artykułów, lecz zdecydowanie wyszło nam to na dobre: w ten sposób udało nam się stworzyć na przykład wywiad z Lidią Ozgą, uczestniczką International Biosphere Stewardship Program.
EFEKTY
Co udało nam się osiągnąć dzięki kilku miesiącom pracy? Nie tylko ponad 30 artykułów, dwa filmy i podcast, 40 000 beneficjentów, około 20 wzmianek medialnych i kilkanaście patronów i partnerów, ale też niesamowicie pozytywny feedback i wiadomości, że dzięki Generacji Zmian krakowscy licealiści postanawiają opuścić swoją strefę komfortu i aktywnie zaangażować się w społeczeństwo obywatelskie. Poziom naszej motywacji w poszczególnych etapach projektu zależał od wielu czynników zewnętrznych, ale ani przez chwilę nie przestawaliśmy wierzyć, że to, co robimy, ma sens - być może dzięki temu, że na samym początku tak dokładnie zbadaliśmy problem społeczny, jakim jest niski poziom partycypacji obywatelskiej młodzieży i upewniliśmy się, że nasze działania odpowiadają na realne potrzeby.
Dziś jesteśmy pewni, że było warto!
Zapraszamy na stronę i na nasz fanpage.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Z miłą chęcią przeczytam co masz do powiedzenia, więc skomentuj i spowoduj u mnie euforię! Dziękuję. :)